AKTUALNOŚCI

Jak zarejestrować organizację

Opublikowano .

STOWARZYSZENIA ZWYKŁE, KLUBY SPORTOWE, STOWARZYSZENIA ZAREJESTROWANE W KRS

Starosta Żuromiński zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt. 2) ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1339) jest organem nadzoru nad stowarzyszeniami oraz stowarzyszeniami zwykłymi mającymi siedzibę na terenie powiatu żuromińskiego.

STOWARZYSZENIE ZWYKŁE

Stowarzyszenie może działać jako stowarzyszenie zwykłe (art. 40-43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Mogą je utworzyć co najmniej 3 osoby. Uchwalają one nazwę, cel, określają regulamin działalności (pełni taką rolę jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym), siedzibę i wybierają swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie.

Następnie zgłaszają (pisemnie) utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego (Starosta Żuromiński).

Wymagane dokumenty w przypadku zgłoszenia o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego to:

Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, złożony przez przedstawiciela  reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd (z podaniem następujących danych: imię i nazwisko, adres kontaktowy oraz numer telefonu)

  • wniosek podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie zarządu (jeśli zarząd został powołany)

Do wniosku dołącza się:

  • regulamin działalności
  • listę założycieli stowarzyszenia zwykłego zawierającą ich:
    • imiona i nazwiska,
    • daty i miejsca urodzenia
    • miejsce zamieszkania
    • własnoręczne podpisy założycieli
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ
  • adres siedziby stowarzyszenia zwykłego

Regulamin działalności stowarzyszenia określa w szczególności:

  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę
  • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd*,
  • zasady dokonywania zmian regulaminu
  • sposób nabycia i utraty członkostwa
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia
  • w przypadku powołania zarządu
    • tryb jego wyboru oraz uzupełnienia składu,
    • kompetencje,
    • warunki ważności jego uchwał
    • sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań
  • w przypadku powołania organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej)
    • tryb jego wyboru,
    • uzupełniania składu
    • kompetencje

Regulamin stowarzyszenia zwykłego podpisują wszyscy założyciele.

*w Regulaminie działalności stowarzyszenia nie podaje się danych personalnych przedstawiciela stowarzyszenia lub zarządu. Ta informacja zawarta jest w uchwale o wyborze przedstawiciela lub zarządu.

Wzory dokumentów:

docxWZÓR wniosku o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych19.32 KB

KLUB SPORTOWY DZIAŁAJĄCY W FORMIE STOWARZYSZENIA

Klub sportowy jest "podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania kultury fizycznej".
Kluby sportowe, działające jako stowarzyszenia, rejestrują się :

  • u starosty właściwego ze względu na siedzibę tych klubów (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej
  • lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli prowadzą działalność gospodarczą)

Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy. Jego członkami mogą być uczniowie, rodzice i nauczyciele. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w ustawie prawo o stowarzyszeniach, ale nie dotyczą go przepisy o rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Uzyskuje on osobowość prawną w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu.

Rejestracja u starosty

Wymagane dokumenty to:

  • wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, zawierający datę sporządzenia wniosku, nazwę organu, do którego kierowany jest wniosek, adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego do komitetu założycielskiego, podpisy członków komitetu założycielskiego;
  • protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego zebrania i protokolanta wraz z załącznikami: uchwałą o powołaniu organizacji, uchwałą o zatwierdzeniu statutu, uchwałą o powołaniu 3-osobowego komitetu założycielskiego wraz z umocowaniem do wszelkich czynności związanych z wpisem do ewidencji;
  • lista założycieli (minimum 15 osób) zawierająca: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis (czasami wymagany jest też numer PESEL);
  • lista obecności na zebraniu założycielskim (założyciele i osoby biorące udział w zebraniu);
  • statut (3 egzemplarze).

Zawiadomienia o utworzeniu klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia - wolne od opłat skarbowych.

Miejsce złożenia dokumentów: Starostwo Powiatowe w Żurominie, Pl. Piłsudskiego 4.

Na odpowiedź Starosta ma 30 dni od złożenia wniosku.

Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do rejestru starosty, należy w ciągu 30 dni zwołać zebranie i wybrać władze organizacji zgodnie ze statutem, a następnie w ciągu 14 dni przesłać na adres starostwa protokół z zebrania z odpowiednimi uchwałami o wyborze władz.

REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ ZAREJESTROWANYCH W KRS

Stowarzyszenia podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dokumenty niezbędne do zarejestrowania stowarzyszenia składa się w sądzie rejestrowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia. W przypadku stowarzyszeń znajdujących się na terenie powiatu żuromińskiego jest to Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie Sąd Gospodarczy, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego ul. Czerniakowska 100, 00-454 Warszawa.

Stowarzyszenie zarejestrowane musi powołać co najmniej 15 osób, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Statut stowarzyszenia określa w szczególności:

  1. nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
  2. teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
  3. cele i sposoby ich realizacji,
  4. sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
  5. władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
  6. sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
  7. sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
  8. zasady dokonywania zmian statutu,
  9. sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

Komitet założycielski składa wniosek o rejestrację stowarzyszenia (na specjalnym formularzu KRS-W20), wraz z:

  • załącznikami – formularzami: KRS-WK, KRS-WF, KRS-WM
  • dokumentami:
    • statut stowarzyszenia
    • protokół z zebrania założycielskiego
    • listą członków założycieli z danymi: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres zameldowania, numer dowodu osobistego, PESEL oraz własnoręczny podpis
    • podjęte na zebraniu uchwały; o powołaniu stowarzyszenia; o wyborze Komitetu Założycielskiego; o przyjęciu statutu; o wyborze zarządu; o wyborze organu kontroli wewnętrznej

Cały wniosek rejestracyjny podpisany przez członków Komitetu Założycielskiego składany jest w dwóch oryginalnych egzemplarzach.

Sąd ma trzy miesiące (od dnia złożenia wniosku) na zarejestrowanie stowarzyszenia. Sąd rejestrowy doręcza staroście jako organowi nadzorującemu odpis wniosku o rejestrację wraz z załącznikami. Starosta ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonego wniosku.

Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, o czym powiadamia założycieli i organ nadzorujący.

Opłaty pobierane za wpis do KRS

Postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszeń do Krajowego Rejestru Sądowego jest zwolnione z opłat sądowych, z wyjątkiem wpisów do rejestru przedsiębiorców.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1339).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 93 121)

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 296 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770)

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1025)

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1118)

Stan prawny przygotowanej informacji: 16 lutego 2016 r.

V Międzypowiatowy Turniej Piłki Siatkowej Dziewcząt i Chłopców o Puchar Starosty Żuromińskiego zakończony

Opublikowano .

pdfWyniki-turniej.pdf454.65 KB

Zwycięzcy turnieju:

LO ŻUROMIN PIERWSZE MIEJSCE W  “V Międzypowiatowym Turnieju Piłki Siatkowej Chłopców o Puchar Starosty Żuromińskiego” – 26.04.2017 r.

IMG 2031

Stoją od lewej: Wojciech Gralewski (Dyrektor LO Żuromin), Emil Brdak (kap.), Konrad Bieranowski, Miłosz Truszczyński (MVP), Adrian Waśniewski, Sebastian Chądzyński, Jakub Geszczyński, Andrzej Morawski (opiekun). W przysiadzie od lewej: Sebastian Kraśniewski, Radosław Kujawa, Adam Stachurski,Daniel Błażejczyk, Dawid Błażejczyk. W pozycji leżącej: Artur Budka.

IMG 2034

Stoją od lewej: Wojciech Gralewski (Dyrektor LO Żuromin), Konrad Bieranowski (najlepszy-środkowy), Artur Budka (najlepszy rozgrywający) Miłosz Truszczyński (MVP – najbardziej wartościowy zawodnik), Emil Brdak (kapitan drużyny), Andrzej Morawski (opiekun).