Dane ze stacji meteorologicznej w Zielonej

meteo

Dane o jakości powietrza w powiecie żuromińskim

Informacje o zarządzie

Jak zarejestrować organizację

Opublikowano .

STOWARZYSZENIA ZWYKŁE, KLUBY SPORTOWE, STOWARZYSZENIA ZAREJESTROWANE W KRS

Starosta Żuromiński zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt. 2) ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210) jest organem nadzoru nad stowarzyszeniami oraz stowarzyszeniami zwykłymi mającymi siedzibę na terenie powiatu żuromińskiego.

STOWARZYSZENIE ZWYKŁE

Stowarzyszenie może działać jako stowarzyszenie zwykłe (art. 40-43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Mogą je utworzyć co najmniej 3 osoby. Uchwalają one nazwę, cel, określają regulamin działalności (pełni taką rolę jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym), siedzibę i wybierają swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie lub zarząd.

Następnie zgłaszają (pisemnie) utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego (Starosty Żuromińskiego).

Wymagane dokumenty w przypadku zgłoszenia o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego to:

Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, złożony przez przedstawiciela  reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd (wg. wzoru zamieszczonego w załączniku) wraz z podaniem imienia i nazwiska przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie, adresu zamieszkania i numeru PESEL lub odpowiednio Zarządu, a także adresu siedziby stowarzyszenia.

  • wniosek podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie zarządu (jeśli zarząd został powołany)

Do wniosku dołącza się protokół z zebrania założycielskiego wraz z uchwałami:

  • o założeniu stowarzyszenia
  • o przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia
  • o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie / zarządu / komisji rewizyjnej (jeśli takie organy są przewidziane w regulaminie działalności)
  • listę założycieli stowarzyszenia zwykłego zawierającą ich:
    • imiona i nazwiska,
    • daty i miejsca urodzenia
    • adresy zamieszkania
    • własnoręczne podpisy założycieli

Regulamin działalności stowarzyszenia określa w szczególności:

  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę
  • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd*,
  • zasady dokonywania zmian regulaminu działalności
  • sposób nabycia i utraty członkostwa
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia
  • w przypadku powołania zarządu
    • tryb jego wyboru oraz uzupełnienia składu,
    • kompetencje,
    • warunki ważności jego uchwał
    • sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań
  • w przypadku powołania organu kontroli wewnętrznej (komisji rewizyjnej)
    • tryb jego wyboru,
    • uzupełniania składu
    • kompetencje

Regulamin stowarzyszenia zwykłego podpisują wszyscy założyciele.

*w Regulaminie działalności stowarzyszenia nie podaje się danych personalnych przedstawiciela stowarzyszenia lub zarządu. Ta informacja zawarta jest w uchwale o wyborze przedstawiciela lub zarządu.

Wzory dokumentów:

docxWZÓR wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych30.57 KB

KLUB SPORTOWY DZIAŁAJĄCY W FORMIE STOWARZYSZENIA

Klub sportowy jest "podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania kultury fizycznej".
Kluby sportowe, działające jako stowarzyszenia, rejestrują się :

  • u starosty właściwego ze względu na siedzibę tych klubów (jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej
  • lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli prowadzą działalność gospodarczą)

Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy. Jego członkami mogą być uczniowie, rodzice i nauczyciele. Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w ustawie prawo o stowarzyszeniach, ale nie dotyczą go przepisy o rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Uzyskuje on osobowość prawną w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu.

Rejestracja u starosty

Wymagane dokumenty to:

  • wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, zawierający datę sporządzenia wniosku, nazwę organu, do którego kierowany jest wniosek, adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego do komitetu założycielskiego, podpisy członków komitetu założycielskiego;
  • protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego zebrania i protokolanta wraz z załącznikami: uchwałą o powołaniu organizacji, uchwałą o zatwierdzeniu statutu, uchwałą o powołaniu 3-osobowego komitetu założycielskiego wraz z umocowaniem do wszelkich czynności związanych z wpisem do ewidencji;
  • lista założycieli (minimum 15 osób) zawierająca: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis (czasami wymagany jest też numer PESEL);
  • lista obecności na zebraniu założycielskim (założyciele i osoby biorące udział w zebraniu);
  • statut (3 egzemplarze).

Zawiadomienia o utworzeniu klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia - wolne od opłat skarbowych.

Miejsce złożenia dokumentów: Starostwo Powiatowe w Żurominie, Pl. Piłsudskiego 4.

Na odpowiedź Starosta ma 30 dni od złożenia wniosku.

Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do rejestru starosty, należy w ciągu 30 dni zwołać zebranie i wybrać władze organizacji zgodnie ze statutem, a następnie w ciągu 14 dni przesłać na adres starostwa protokół z zebrania z odpowiednimi uchwałami o wyborze władz.

REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ ZAREJESTROWANYCH W KRS

Stowarzyszenia podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dokumenty niezbędne do zarejestrowania stowarzyszenia składa się w sądzie rejestrowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia. W przypadku stowarzyszeń znajdujących się na terenie powiatu żuromińskiego jest to Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie Sąd Gospodarczy, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego ul. Czerniakowska 100, 00-454 Warszawa.

Stowarzyszenie zarejestrowane musi powołać co najmniej 7 osób, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski albo władze stowarzyszenia.

Statut stowarzyszenia określa w szczególności:

  1. nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
  2. teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
  3. cele i sposoby ich realizacji,
  4. sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
  5. władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
  6. możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynnosci wykonywane w związku z pełnioną funkcją,
  7. sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności sposób zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności uchwał władz stowarzyszenia,
  8. sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
  9. zasady dokonywania zmian statutu,
  10. sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

Zarząd stowarzyszenia składa wniosek o wpis stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego (na specjalnym formularzu KRS-W20), wraz z:

  • dokumentami:
    • statut stowarzyszenia
    • listą członków założycieli z danymi: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, oraz własnoręczny podpis
    • protokół z wyboru władz stowarzyszenia oraz adresem siedziby stowarzyszenia

Wniosek rejestracyjny podpisują wszyscy członkowie zarządu..

Sąd rejestrowy zawiadamia starostę jako organ nadzorujący o wpisie stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego dołączając odpis postanowienia o wpisie, statut stowarzyszenia, listę założycieli i podjęte uchwały.

Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.

Postępowanie w sprawach o wpis lub zmianę wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne z opłat sądowych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210).

Stan prawny przygotowanej informacji: 31 maja 2023 r.

e-max.it: your social media marketing partner